tisdag 2 oktober 2007

"Vi säljer reklam"

Att TV4 går i spetsen för en utarmning av kvalitén i TV borde knappast förvåna någon och att de nu säger upp avtalet med dramatikerförbundet är ju egentligen bara helt i linje med deras ideologi.
Det började bra för TV4, man marknadsförde sig som ett alternativ till SVT, lite lättsammare - men seriöst. Den stämpeln försöker de inte längre att bevara. Den stämpeln skiter dem i. Istället försöker man profilera själva programmen; "Kalla Fakta"=Seriöst, lita på oss. "Vem åldras värst"=Inte så värst seriöst, har-du-läst-både-Aftonbladet-och-Expressen-idag-kan-du-ju-alltid-kolla-på-en-av-våra-engelska-dokumentärer-om-barn-och-djur-med-sällsynta-sjukdomar.
Det första man får veta som anställd på TV4 är att "vi säljer reklam". Jag som i min enfald trodde att de gjorde TV och tillochmed TV med drag åt undersökande journalistik. Det här var något år sedan och sen dess har TV4 med Jan Scherman gjort en rad intressanta utspel; Politiska attacker om lagarna som skyddar barnen från reklam. Man driver ständigt rättegångar mot filmskapare och staten och man lobbar friskt för EU om ökade möjligheter till spel och dobbel i TV, obekväm reklam, mer reklam, reklam...
Tyvärr är läget allvarligare än att Jan Scherman har Disney-komplex. Medans media upprör sig över vissa TV4 medarbetares moraliska förfall, så har redan Jan Scherman med sitt oförtrutna, ekonomiska sinne redan bombarderat samtliga rättsinstanser för att bevara Kalla Faktas rykte.

"Vi säljer reklam", har Jan Scherman sagt. Han driver inte journalistik. Ett exempel då den som som granskar makten själv vill ha den.
Tv4 har förbrukat sin rätt till marksändningar.

Om artikeln:
DN
SvD
Scherman om Trond-affären

Inga kommentarer: